مـنـتـديات نظرة أمل
عزيزي الزائر /ة يسعدنا التكرم بتسجبل معنا
في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
مع تحيات الادارة
ادارة المنتدي

مـنـتـديات نظرة أمل

يسعدنا إنضمامك معنا نتمنى لك قضاء أسعد الأوقات بصحبتنا فأهلا ً و مرحبا ً
 
الرئيسيةاليوميةمكتبة الصورس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 شلل الأطفال Poliomyelitis

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
sun shine
عضو برونزى
عضو برونزى
avatar

ذكر عدد المساهمات : 80
تاريخ التسجيل : 06/12/2009

مُساهمةموضوع: شلل الأطفال Poliomyelitis   الإثنين ديسمبر 14, 2009 12:30 pm

شلل الأطفال Poliomyelitis


‏وهو مرض فيروسي معد ، تتراوح شدته من عدوى بسيطة إلى مرض حاد يليه شلل رخوي لبعض أطراف الجسم، وبصفة خاصة الأطراف السفلية عند الأطفال ويكثر انتشاره في فصلي الربيع والصيف وحتى نهاية الخريف.

‏ويوجد مرض شلل الأطفال في عدد كبير من بلدان العالم، وبصفة خاصة في الدول ‏النامية و بمعدلات متفاوتة تبعا لمعدل التغطية بالتطعيمات اللازمة في الأوقات المناسبة والإصحاح الأساس للبيئة، وتحدث غالبية الإصابات ( 90 ‏%) بين الأطفال ‏دون سن الخامسة.

‏الميكروب المسبب للمرض :

فيروس شلل الأطفال - Polio Virus ‏, وهو فيروس معوي له ثلاثة أنماط ، وجميعها قد تسبب الشلل ، ولكن النمط ( أ ) هو أكثرها ‏انتشارا وإحداثا للشلل ، كما أنه يتسبب في غالبية الأوبئة، ولا توجد مناعة تبادلية ‏بين الأنماط الثلاثة.


مصادر العدوى :

الإنسان المريض أو حامل الفيروس، وهما المستودع الوحيد للعدوى، ومع كل حالة ظاهرة من المرض الشللي يتوقع وجود حوالي مائة حالة لا شللية غير مسجلة، وتشير ‏هذه الحقيقة إلى أن مستودع العدوى ‏كبير جداً.

طرق انتقال العدوى :

يدخل الفيروس عن طريق الفم والأنف ويمكن أيضا عن طريق الرذاذ المتطاير، لا سيما أثناء انتشار الأوبئة، وفي حالات أخرى يمكن للعدوى أن تنتقل عن طريق الألبان والأطعمة الملوثة بالميكروب.

فترة الحضانة :

من 4 إلى 14 يوماً.

‏الأعراض والعلامات:

عند انتقال العدوى للطفل فهناك ثلاثة احتمالات لمراحل المرض وهي:

1. الاحتمال الأول: أن يصل الفيروس إلى الحلق ثم الحنجرة ويتوقف عندها، ولا تظهر أي أعراض على المصاب، وهذا هو الاحتمال الأكثر حدوثاً وذلك يرجع لعدة أسباب منها المناعة الطبيعية للطفل، أو المناعة بسبب إصابة سابقة بالفيروس أو ‏التطعيم باللقاح المضاد.

2. الاحتمال الثاني: أن يتعدى الفيروس الحنجرة إلى الجهاز الهضمي ومن ثم إلى الدم ويتوقف عند هذا الحد، بسبب المناعة الطبيعية ووجود الأجسام المضادة التي تكونت نتيجة دخول الفيروس إلى الدم، وهنا يظهر على المصاب بعض الأعراض، مثل: ارتفاع درجة الحرارة والقيء مع تصلب عضلات الرقبة والظهر، وتختفي هذه الأعراض بعد عدة أيام.

3. الاحتمال الثالث: أن يتسلل الفيروس إلى الجهاز العصبي، فيصيب الخلايا العصبية الحركية في النخاع الشوكي فيحدث فيها التلف، وينتج عن ذلك شلل رخوي في الأطراف خصوصا السفلية منها.

‏أعراض وعلامات الاحتمال الثالث: هي المرض الحاد - الشفاء - الشلل المتبقي.

‏وفي هذه الحالة يظهر ارتفاع في درجة الحرارة مصحوباً بصداع وآلام عامة مع غثيان وقيء، وقد يعاني الطفل المريض من تشنجات في المضلات، ويعقب ذلك مرحلة ‏الشلل الذي يصيب غالباً الأطراف السفلية .
وفي الأسبوع الثالث من المرض تختفي الأعراض العامة ويتماثل المريض للشفاء، يليها ظهور الشلل المتبقي في العضلات المصابة الذي يتحول إلى الإعاقة الدائمة.

‏قابلية العدوى:

أي طفل لم يتم تطعيمه أو لم يسبق له الإصابة بالمرض معرض للعدوى سواء نتج عنها شلل أم لا، والمناعة المكتسبة بعد العدوى الطبيعية أو التطعيم بالجرعات الكاملة تبقى مدى الحياة.

‏مضاعفات مرض شلل الأطفال :

‏أ- المضاعفات البدنية:

تؤدي التشوهات التي تصاحب المرض إلى قصور في حركة ‏المفاصل، الذي يبدأ أثناء المرحلة الحادة للمرض، فيشعر الطفل بآلام شديدة في العضلات أثناء تحرك الأطراف، فيساعده أفراد أسرته على الجلوس في الوضع المريح، وهي أوضاع تكون في الغالب ضارة بالطفل بسبب تقلص العضلات التي تثني الوركين والركبتين. لذلك في حالة المرض الحاد يجب أن يوضع الطفل المصاب لبعض الوقت يوميا في أوضاع يراعى فيها انبساط الوركين والركبتين، مع المتابعة بالعلاج الطبيعي.

‏ب- المضاعفات الاجتماعية :

‏القيود التي تفرضها الأسرة والمجتمع على الطفل وأنشطته قد تمنع الطفل المصاب من ممارسة الأنشطة التي يمكن القيام بها مثل:

‏الحاجة إلى التعليم مثل باقي الأطفال الأصحاء، مع كسر الحاجز النفسي واعطائه فرصة الاحتكاك بباقي أفراد المجتمع واكتساب الخبرة من الحياة، وتسهيل طرق التنقل وممارسة الحياة الطبيعية.

‏العلاج:

‏مرض شلل الأطفال من الأمراض التي لا يوجد لها علاج نوعي محدد حتى الآن، والسبيل الوحيد للوقاية منه التطعيم والعناية بالصحة العامة.

الإجراءات الوقائية:

1. التبليغ الفوري عند اكتشاف الحالة وعزلها بالمشفى، مع إعطاء العلاج اللازم.

2. التطهير المستمر لإفرازات ومتعلقات المريض.

3. حصر المخالطين المباشرين مع إعطائهم العلاج الوقائي ( الجآ ما جلوبيولين Gamma Globulin ‏) عن طريق الحقن، مع إعطائهم جرعة منشطة من تطعيم الشلل الفموي للأطفال دون الخمس سنوات، والمتابعة لاكتشاف أي حالات أخرى.

4. التطعيم ويوجد له أربعة أنواع منها :

4.أ. التطعيمات الأساسية : وهي خمس جرعات على النحو التالي - الأولى عند عمر شهرين من تاريخ الولادة - الثانية عند عمر أربعة أشهر - الثالثة عند عمر ستة أشهر - وجرعتان تنشيطيتان، الأولى: عند عمر سنة ونصف، والثانية: عند عمر أربع سنوات وحتى دخول المدرسة.

4.ب. التطعيمات الاحتوائية : وهي تطعيمات وقائية ضد العدوى في حالة الاشتباه في ‏وجود حالة مرضية، حيث يتم إعطاء جميع الأطفال دون سن الخامسة في منطقة وقوع الحالة المرضية جرعتين من التطعيم بفاصل شهر بينهما، بغض النظر عن سابقة التطعيم.

4.ج. التطعيم الاجتثاثي: وهو يتم في المناطق المعرضة لخطر ظهور حالات مرضية، أو الأماكن منخفضة التغطية بالتطعيم، وبذلك يتم القضاء على فيروس شلل الأطفال من البيئة، ويتم التطعيم بنفس الطريقة السابقة.

4.د. حملات التطعيم الوطنية: وهي حملات وطنية على مستوى الأقطار، وهدفها القضاء على فيروس شلل الأطفال من البيئة في زمن محدد، ورفع مستوى المناعة ضد الفيروس، ويتم التطعيم بنفس الطريقة السابقة لجميع الأطفال دون سن الخمس سنوات بغض النظر عن سابقة التطعيم.

5. ‏أوقات الأوبئة: يجب التركيز على التوعية الصحية عن المرض، وطرق انتقاله، والوقاية منه مع تأجيل أي عمليات جراحية عادية، أو الحقن بالعضل، حيث إنها تساعد على تحويل الحالات تحت الإكليكنية (غير الظاهرة) إلى حالات ‏مرضية شللية، مع مراعاة النظافة العامة، وتحسين صحة البيئة، والابتعاد عن الأماكن المزدحمة، وضرورة رفع نسبة الكلور في مياه الشرب أثناء التنقية.

‏6. دور المجتمع في القضاء على المرض، وبصفة خاصة الأسرة والمدرسة فلهما دور أساس ومهم وذلك من خلال:

6.أ. التأكد من أن جميع الأطفال قد أكملوا الجرعات الأساسية والمنشطة طبقاً لجدول التطعيمات المعمول به والحرص على إعطائهم أي جرعات تنشيطية أخرى.

6.ب. التعاون مع الجهات الصحية المعنية عند تنفيذ الأنشطة الخاصة لاستئصال مرض شلل الأطفال بشكل نهائي.

6.ج. في حالة ظهور أعراض أو اشتباه في حالة مرض شلل الأطفال بالمنطقة، على أي طفل مصاب بارتفاع في درجة الحرارة أو قيء غير معروف السبب، يجب عرضه بأسرع وقت ممكن على الطبيب المختص لفحصه وتشخيص حالته.




وهذا الموضوع باللغة الانكليزية لزيادة العلم




Is a contagious viral illness, ranging from measuring the transmission of mild to severe illness, followed by paralysis of some mollusk parts of the body, especially the lower limbs in children and is widely spread in the spring and summer to late autumn.

There polio in many countries of the world, particularly in developing countries and at varying rates depending on the rate of immunization coverage are needed at the proper time basis and sanitation of the environment, cause most injuries (90%) among children under the age of five.

Microbe that causes the disease:

The polio virus - Polio Virus, a gastrointestinal virus has three styles, all of which may cause paralysis, but the pattern (a) is the most prevalent and events of paralysis, as it causes in the majority of epidemics, and there is no reciprocal immunity between the three types.

Sources of infection:

Rights of the patient or carrier of the virus, which are the only reservoir of infection, with each case, the phenomenon of the paralytic disease is expected that there are about a hundred if not Cllip not registered, and recalling the fact that a very large reservoir of infection.

Ways of transmission:

The virus enters through the mouth and nose and can also fly through the spray, especially during epidemics, and in other cases of infection can be transmitted through contaminated food and dairy Palmkrob.

Incubation period:

From 4 to 14 days.

Signs and symptoms:

When transmission of the child, there are three possibilities for the stages of the disease:

1. The first possibility: that the virus get into the throat and larynx, then stop, do not show any symptoms to the patient, and this is likely the most frequent, due to several reasons including the natural immunity of the child, or HIV infection because of previous infection or vaccination.

2. The second possibility: that the virus beyond the larynx to the digestive system and then into the blood and stops at this point, because of natural immunity and the presence of antibodies formed as a result of the virus to enter the blood, and here appears on the patient, some symptoms such as: high fever, vomiting, and hardening of the neck muscles and back, and these symptoms disappear after a few days.

3. A third possibility: to infiltrate the virus to the nervous system, affecting motor neurons in the spinal cord where the damage occurs, and the resulting paralysis of the extremities, especially slug bottom of them.

Symptoms and signs third possibility: the acute illness - healing - paralysis remaining.

In this case, shows a rise in temperature accompanied by headache and general pain with nausea and vomiting, a sick child may suffer from cramps in Almdilat, followed by a phase of the paralysis that often affects the lower limbs.
In the third week of the disease symptoms disappear and the public equal to heal the patient, followed by the emergence of residual paralysis in the muscles affected, which turns into a permanent disability.

Contagiousness:

No child is not immunized or never exhibit the disease, whether infection resulted in paralysis or not, and immunity acquired after natural infection or vaccination of full-dose remains for life.

Complications of polio:

A - Physical complications:

Cause distortions that accompany the disease to the lack of joint movement, which begins during the acute phase of the disease, the child feels severe pain in the muscles during the movement of the parties, assisted by family members to sit in a comfortable situation, conditions that are often harmful to children due to contraction of the muscles that discourage hips and knees. Therefore, in the case of acute illness should be placed the child with some time each day in conditions which take into account energizes the hips and knees, with follow-up physiotherapy.

B - social implications:

Restrictions imposed by the family and society on the child and its activities may prevent the child with the exercise of activities that can be done, such as:

The need for education as the rest of the healthy children, with breaking the psychological barrier and give him the opportunity to contact the rest of the members of the community and gain experience of life, and ways to facilitate the movement and normal life.

Treatment:

Polio disease which has no specific types of treatment so far, and the only way to prevent it vaccination and public health care.

Preventive measures:

1. Prompt reporting the discovery of the situation and isolate Palmhvy, giving the necessary treatment.

2. Constant cleansing secretions and belongings of the patient.

3. Inventory of close contacts and giving them preventive treatment (GA what globulin Gamma Globulin) injectors, giving them a booster dose of oral polio vaccination of children under five years, and follow-up to detect any other cases.

4. Vaccination and there has four types, including:

4. A. Basic vaccinations: the five doses as follows - the first at the age of two months from the date of birth - the second at the age of four months - the third at the age of six months - and Tencititan doses, the first: at the age of one and a half, and the second: at the age of four years until entering school.

4. B. Vaccinations containment: a preventive vaccination against infection in case of suspicion in the presence of a satisfactory situation, where they are given to all children under the age of five in the case of a sick two doses of vaccine one month interval between them, regardless of previous vaccination.

4. C. Vaccination Alajttathi: It is in areas prone to the risk of outbreaks of disease, or where low immunization coverage, thereby eliminating the polio virus from the environment, vaccination is the same way.

4. D. National vaccination campaigns: the national campaigns on the country level, and aimed at the eradication of the polio virus from the environment in a specified time, and raise the level of immunity against the virus, and vaccination is the same way prior to all children under five years of age regardless of previous vaccination.

5. Times of epidemics: You must focus on health education about the disease and its modes of transmission and prevention with the delay of any routine operations, or IM injection, where she was helping to transfer the cases under Alicliqnip (hidden) to the cases Cllip satisfactory, taking into account hygiene , and improve the health of the environment, and stay away from crowded places, and the need to increase the percentage of chlorine in drinking water during purification.

6. Community's role in the eradication of the disease, particularly the family and the school were most important role of the basis through:

6. A. Make sure that all children have completed basic and stimulant doses, according to the schedule of vaccinations in force and to ensure to give them any other booster shot.

6. B. Cooperation with health authorities concerned in the implementation of special activities to eradicate polio once and for all.

6. C. In the case of symptoms or suspicion in the case of polio in the region, any child with fever or vomiting unknown reason, must be submitted as soon as possible to a specialist doctor for examination and diagnosis.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
سماح
نائبه المدير
نائبه المدير
avatar

انثى عدد المساهمات : 938
تاريخ التسجيل : 02/09/2009
العمر : 27

مُساهمةموضوع: رد: شلل الأطفال Poliomyelitis   السبت ديسمبر 19, 2009 11:46 am

موضوع مهم فعلا
بس ربنا يحمى اطفالنا من المرض ده
يارب
وميرسي ليك
مرة تانية
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
sun shine
عضو برونزى
عضو برونزى
avatar

ذكر عدد المساهمات : 80
تاريخ التسجيل : 06/12/2009

مُساهمةموضوع: رد: شلل الأطفال Poliomyelitis   السبت ديسمبر 19, 2009 8:11 pm

شكراع مرورك سماااااااااااااااح
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
شلل الأطفال Poliomyelitis
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
مـنـتـديات نظرة أمل :: O.o°¨{ أقسام تمريضية & تخصص }¨°o.O :: قسم التـمــــــــــــــريـض الـعـــــــــــــــــــــــام :: قسم تـمريـض الاطـفــال وحـديثي الولادة-
انتقل الى: